Ahad, 27 Februari 2011

DAGING SALAI CICAH AIR ASAM UTARA

BAHAN-BAHANNYA

7 biji cili padi}dihiris kecil
30ml air asam jawa
2 biji tomato}dihiris nipis
1 biji bawang besar}dihiris
20gm belacan
20gm kerisik

CARA MEMASAK

  1. hiris nipis daging dan kemudian salai hingga masak. ketepikan
  2. gaul cili padi bersama tomato dan bawang besar rata.
  3. kemudian masukkan perahan air asam jawa bersama belacan dan kerisik
  4. gaulkan hingga sebati dan perasakan dgn garam dan gaul secukupnya
  5. hidangkan bersama daging salai yg siap di panggang

ASAM PEDAS IKAN PARI

BAHAN-BAHANNYA

500gm ikan pari
4biji bawang merah}dimayang
1 batang serai}diketuk
10 tangkai cili kering}dikisar
2sm lengkuas}dikisar
20gm belacan}dikisar
1/4 sudu teh halba
2 helai daun limau purut
50ml air asam jawa
air secukupnya
garam secukupnya

CARA MEMASAK


  1. panaskan sedikit minyak untuk menumis bawang merah,serai dan juga bahan yang dikisar hingga naik bau.
  2. kemudian masukkan halba bersama air dan jugak ikan pari.biarkan hingga kuahnya mendidih.
  3. tuangkan air asam jawa dan daun limau purut.
  4. perasakan dengan garamsecukup rasa dan biarkan mendidih.
  5. SEDIA UNTUK MENIKMATI.

MASAK LEMAK TELOR BELIMBING BULOH

BAHAN-BAHANNYA


5 biji telor itik
2sm kunyit hidup}dikisar
15 biji cili padi}dikisar
2sm lengkuas}dikisar
1 helai daun kunyit
2 batang serai}diketuk
10 biji belimbing buloh
1 biji kelapa}diambil santannya
garam secukupnya


CARA-CARANYA



  1. masukkan bahan-bahan yang dikisar bersama serai, daun kunyit dan sedikit air kedalam kuali.
  2. kacau rata dan biarkan sehingga mendidih
  3. apabila mendidih,masukkan santan dan juga belimbing buloh
  4. biarkan seketika dan kemudian pecahkan telor itik kedalamnya satu persatu
  5. perasakan dengan garam secukupnyas dan angkat selepas kuah mendidih.
"SELAMAT MENCUBA"

SUP KEPALA IKAN

BAHAN-BAHAN


1 ketul ikan merah
700ml air
4 ulas bawang merah
2sm halia
5gm kulit kayu manis
5gm bunga lawang
5gm bunga cengkih
5gm buah pelaga
1 batang serai
10gm daun ketunbar
1/2 sudu teh lada sulah
minyak bijan secukupnya
garam secukup rasa

CARA-CARANYA

  1. panaskan minyak dan tumis bawang putih,halia, serai,kulit kayu manis,bunga lawang,bunga cengkih dan buah palaga hunga berbau wangi.
  2. masukkan daun ketumbar dan juga air,kemudian biarkan hingga kuahnya mendidih.
  3. masukkan kepala ikan bersama sedikit minyak bijan.
  4. perasakan dengan garam dan sedikit lada sulah.
  5. biarkan mendidih dan angkat.

RESEPI NI AKU AMBIL DARIPADA RESEPI MASAKAN "RASA" KLAU TERINGIN NAK MENCUBANYA BOLEHLAH CUBA...

Jumaat, 18 Februari 2011

PERCUTIAN KE LANGKAWI,KEDAH

 masa ni kami baru aje sampai ke langkawi..tgoklah tu mulut si aiman ni comot sangat ialah baru aje sampai ke langkawi perut pun kelaparan...sambil2 tu sempat jugaklah berposing...

 tgoklah tu siaiman danial ni..klau bab berposing memang sukan sangat..


masa ni hari yang kedua kami di langkawi...

 masa kami sampai ke langkawi, kami naik teksi untuk ke hotel..ialah sampai pun dah petang...esoknya barulah suami aku giu ambil kereta sewa..masa ni ia dlm perjalanan untuk ambil kereta sewa...sempat jugak dia berposing tu...

 klau gi bercuti kemana2 mmg tak sah klau tak mani kolam renang...

 aku dah lupa apa nama tempat ni...tapi kat sinilah tempatnya klau nak naik kereta cable...

 anak-anak ku..hehehe..cute tak..

 ayu..aiman...asyraaf irfan...
 anak-anakku..hehehe...

 masa ni dlm flight pernerbangan ke langkawi...

masa ni baru aje sampai ke lapangan terbang langkawi...mmg panas betul kat sana...

Khamis, 17 Februari 2011


Unic - Hanya Tuhan Yang Tahu

PERCUTIAN KAMI KE BUKIT FRASER

 anak manja papa...hehehehe...

 kami pegi bercuti ke bukit frase masa raya haji tahun lepas...hehehe balik saja daripada kampung suami kat sitiawan perak, kami sekeluarga terus aje pegi bercuti ke bukit frase...ialah nak hilangkan tension,kepenatan berkerja sehari sambil2 tu bolehlah bawa anak2 gi berjalan2 makan angin...


ini anak bongsu aku, sekarang umirnua dah nak masuk 5 tahun..cepatnya masa berlalukan sekejap aje anak2 dah besar...
 best tau gi bukit fraser tenang aje..pastu sejuk sangat2..masa aku pegi sana kebetulan pulak hujan lebat..lagilah sejuknya....

 hero dan heroin aku ni klau bab berposing ni mmg no 1...

 happy family...
 inilah dia hero dan heroin ku....
seronok aku tgok anak2 membesar depan mata...sayang anak2 mama...

PERCUTIAN KE KUANTAN,PAHANG


tgoklah tu  betapa seronoknya anak-anakku ini, terutama sekali yang kecil tu, sekali masuk kolam renang mmg tak nak naik...seronok betul dia...k.long dgn abangnya pulak lagilah..sampai kecut-kecut badan2 tu...

 ini pulak pun sama jugaklah dengan papa dia sekali pun sama berendam..


tgoklahlah tu pandai betul si kecil aku ni main air...k.long dengan abangnya pulak klau pasal posing gambar no.1...


sama tak muka papa dgn anaknya...hehehehe...almaklumlah anak manja papalah katakan...

seronoknya dia....hehehehe...

 bestnya......

abang dengan k.long ni klau dapat mandi mmg tak ingat apa-apa lagi dah...seronok sangatlah tu...

percutian ke awana kijal, kuala terengganu

amboi...seronoknya anak-anak aku ni..klau dapat mandi kat kolam rendang mmg tak ingat apa-apa...seronok betul,klau boleh daripada pagi sampai ke petang pun x pe sampai badan tu dah kecut-kecut...

masa ni anakku yang bongsu baru berusi 3 bulan, masa ni dia mmg tak tahu apa-apa pun,rendamkan dia dlm air pun mata dia asyik pejam aje...

 apalah yang di tengok tu sikecil aku ni...ialah kecil-kecil lagi dah kena berendam kat kolam renang...


ada macam suami mithali tak...hehehe...klau nak tahu suami aku ni mmg penyayang orangnya...anak-anaknya memang rapat dengan papanya...


 sikecil ku yang baru berusia 3 bulan...alahai anak mama..


Awana Kijal,Kuala Terengganu Slideshow

Awana Kijal,Kuala Terengganu Slideshow: "TripAdvisor™ TripWow ★ Awana Kijal,Kuala Terengganu Slideshow ★ to by Hasnizah Mohd Ali. Stunning free travel slideshows on TripAdvisor"