Rabu, 6 Julai 2011

PUDING KARAMEL

bahan-bahannya

3 sudu besar gula ( untuk dijadikan gula hangus)
4 keping roti
3 biji telor
2 cawan air suam ( 1 cawan susu cair + air suam)
1/2 cawan susu pekat
1 sk esen vanilla

cara-caranya

gila hangus

masukkan gula dlm kuali masak hingga jadi perang, kemudian masukkan 1 sudu besar air kacau hingga sebati, tuang kedlm layang ketepikan.

panaskan kukus, carik-carikkan roti kemudian blender bersama air suam dan susu, selepas itu masukkan telor dan esen vanilla,blender sekejap agar sebati.tuang kedalam loyang gula hangus tadi dan kukus selama 30 minit...

SELAMAT MENCUBA...




Selasa, 14 Jun 2011

TART NENAS 100 PCS





tart nenas 100 pcs,100% buttercup...menerima tempahan untuk musim perayaan dan bila-bila masa saje..
harga bagi 100 pcs  RM48.00

untuk tempahan sila hubungi kami...

sekian,

terima kasih,

Isnin, 13 Jun 2011

PANCAKE

nyum..nyum..nyum..first time buat pancake heheheh..menjadi juga akhirnya..
senang aje bahan2nya..

115g tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sdu kecil krim tarta
25g butter
150ml susu segar(saya guna susu tepung +sedikit air)
1 sudu besar gula
1 biji telor
seecubit garam

satukan aje semua bahan2 tu...
pastu masak dlm kuali bulat...

Ahad, 12 Jun 2011

~PeRcUtIaN Kebandung~ Slideshow

~PeRcUtIaN Kebandung~ Slideshow: "TripAdvisor™ TripWow ★ ~PeRcUtIaN Kebandung~ Slideshow ★ to Kuala Lumpur. Stunning free travel slideshows on TripAdvisor"

Khamis, 9 Jun 2011

TART NENAS

                                          siap untuk dibakar

                                          tart nenas yang telah siap di packing...

kepada sesiapa yang berminat untuk menempah tart nenas ini untuk musim perayaan ataupun pada bila-bila masa saja bolehlah menghubungi saya...harga bagi 50pcs RM25.00...
Kami juga ada menjual tart nenas 24 pcs..harga bagi 24 pcs RM12.00....
penghantaran bagi sekitar lembah klang dan kuala lumpur adalah percuma..bagi luar daripada lembah klang dan kuala lumpur kos penghantaran di tanggung sendiri...

Sabtu, 4 Jun 2011

kuih-muih

SELAMAT DATANG KE BLOG IMPIANKU: AISKRIM COKLAT

AISKRIM COKLAT


yum...yum..yum...aiskrim coklat...tak payah susah-susah nak membeli...senang dan mudah aje buat aiskrim ni...cepat dan mudah...anak-anak pun suka makan aiskrim coklat ini...


bahan2nya


1 tin susu pekat
1 tin air suam) tapi aku letak susu cair)
1 sidi ovalette
1 biji telor 
4 sudu koko


carenya

  1. campurkan kesemua bahan dan pukul hingga kembang 
  2. masukkan dalam bekas dan bekukan
  3. sedia untuk di makan...





Jumaat, 3 Jun 2011

APAM JEM MANGGA


bahan-bahannya


3 biji telor
2 cawan tepung kek
1 cawan gula halus
1 cawan susu pekat
3 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil ovalette


intinya


jem mangga,inti kelapa pun boleh juga tak kisahlah ikut suka...


carenya

  1. masukkan kesemua bahan apam kedalam mangkuk
  2. pukul hingga kembang 
  3. bahagikan kepada beberapa mangkuk dan titik pewarna mengikut citarasa sendiri
  4. masukkan setiap warna kedalam piping atau beg plastik yang bersih
  5. pipenkan sedikit adunan kedalam mangkuk kertas yang telah disusunkan
  6. masukkan inti
  7. pipenkan adunan yang berlainan warna hingga 3/4 penuh
  8. kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit

Khamis, 2 Jun 2011

LEPAT UBI KAYU


minggu lepas balik kampung suami,ibu mertuaku bekalkan ubi kayu...x tahu nak buat apa..fikir punya fikir...buat lepat ubi lah untuk menu petang selasa..


senang aje buatnya bukannya susah sangat pun...


bahan2nya


ubi kayu diparut
gula merah
daun pandan(takde pun takpe)
kelapa parut
daun pisang


carenya


campurkan ubi bersama dengan gula dan kelapa parut bungkus dalam daun pisang dan kukus selama setengah jam...
siap untuk dimasak untuk hidangan makan petang...

gula merah,gula digaulkan bersama dgn ubi yang telah diparutkan tadi...


APAM DOT...DOT

Bahan2

275gm - tepung gandum ~ ayak dengan baking powder
3biji - telur gred A
200gm - gula halus
150ml - susu segar / susu cair / susu sejat
3st - baking powder ~ ayak dengan tepung
1st - ovallete
1st - esen vanilla 
Filling / inti - ikut kesukaan masing2
Pewarna ikut kesukaan masing2

Cara2

1.Pukul telur + gula + ovallete sehingga gebu 
2.Masukkan tepung dan dan susu secara berselang seli sehingga habis...dan pukul pada kelajuan sederhana 
3.Masukkan esen vanilla
4.Bahagikan adunan ikut warna pilihan paling kurang pun 2 warna...
5.Tuang separuh adunan warna pilihan untuk dasar dan kemudian isikan filling / inti keatasnya 
6.Penuhkan adunan sehingga 3/4 dalam paper cup
7.Ambil adunan yg berlainan warna....masukkan dalam piping beg kemudian titikkan atau dot'kan adunan ke adunan dasar tadi...
8.Panaskan kukusan...air kukusan dah mendidih...kukus adunan dengan api sederhana dalam 10 - 15 minit
9.Siap kukus bolehlah dihidangkan.

Tips Tambahan

1.Kalau taknak letak filling pun boleh seperti yg saya buat
2.Boleh gunakan perasa selain vanilla seperti yg saya buat....koko dan vanilla
3.Cover penutup kukusan dengan lampin atau kain

***


 Comel dan gebu tak....??? fisrt time marrrrr




Selamat mencuba......

Jumaat, 20 Mei 2011

IKAN KELI BERLADA

resepi ikan keli berlada ni aku ambil daripada resepi kak zue...smlm masak salai ikan keli,
oleh kerana ada balance ikan keli smlm,lagi pun kena perabiskan stok2 yang ada dlm freeze
aku cuba2lah tgok resepi kat blog k.zue..ternampaklah pulak resepi ikan keli berlada ni,nampak mcm menyelerakan,jadi aku pun mencubalah,sedap juga...

ini resepi-resepinya

ikan keli
1 cawan cili mesin (aku guna cili kering aje)
5 ulas bawang  putih
1 labu bawang besar
asam jawa
2tbsp cili sos

cara-caranya:

  1. goreng ikan keli hingga garing,biarkan minyak betul2 panas baru masukkan ikan keli dan tutup kuali sbb nanti ikan keli tu mercik.
  2. bawang besar dan bawang putih di tumbuk dan ditumis dgn sedikit minyak.tumis bawang besar dan bawang putih hingga naik bau dan garing.
  3. pastu masukkan cili mesin tadi goreng hingga garing,bila dah garing masukkan daun kari,cili sos,asam jawa dan garam secukup rasa...
  4. dan akhir sekali barulah masukkan ikan.



inilah dianya menu tengahari kami sekeluarga hari ni..
simple aje...
untuk santapan suamiku dan juga anak-anak

Khamis, 19 Mei 2011

ikan keli salai lemak cili api


yum..yum..yum...menu tengahari ni simple-simple aje..
tapi menyelerakan....

KARIPAP PUSING


nyum...nyum...breakfast karipap pusing pagi ni...intinya ubi gentang...
semalam aku gi pasar malam dgn suamiku..dia ternampak ada ubi keledek
pastu dia bagitau kata aku..."boleh tak awak buatkan karipap pusing...sedap ni
pastu smlm aku buatkanlah untuk dia..walaupun semalam aku tak berapa nak sihat
tetapi demi keinginan suami yang tercinta aku buatkan jugalah...

hari ni suami aku bawa bekalan karipap pusing ni ke office....

Khamis, 12 Mei 2011

APAM GULA HANGUS


hari ni aku cuba buat apam gula hangus...akhir menjadi juga...
senang aje bahan-bahannya...semuanya ada didalam dapurku...

bahan-bahannya:

2 bili telor
1 cawan gula
1/2 minyak masak
2 sudu besar marjerin
2  sudu susu pekat 
1 sudu soda bikarbonat
11/2 cawan tepung gandum ayak dgn soda bikarbonat

Cara-caranya:
  1.  masakkan gula hingga keemasan (jadikan ianya gula hangus) selepas itu masukkan 1 cawan air(hati-hati air terpercik)kacau hingga sebati.
  2. putar telor,susu,minyak dan margerin pukul hingga adunan betul2 kembang dan putih.selepas itu masukkan gula hangus tadi,selepas itu masukkan tepung dan soda bikarbonat yang telah diayak tadi.
  3. bubuh dalam acuan pepercup hingga penuh.baru tersimpul gebu.(aku masuk dlm acuan seri ayu)
  4. panaskan kukus hingga airnya mendidih dan masukkan adunan,penutup kukus dibalut dgn kain supaya wapnya tak keluar.
  5. cukup 15 minit angkat.
SELAMAT MENCUBA....



Rabu, 11 Mei 2011

SELAMAT DATANG KE BLOG IMPIANKU: KUIH LOPES

SELAMAT DATANG KE BLOG IMPIANKU: KUIH-MUIH

pembuka selera hari ini tomyam campur dengan ikan kembong bakar daun pisang...




KUIH LOPES


hehehe...kuih lopes ni aku buat petang semalam...saja aje aku nak mencuba membuatnya allhamdulillah menjadi jugak...resepinya aku ambil dlm blog my friend rasinah...sedap jugak...

bahan-bahannya

2 cawan beras pulut
2 cawan santan cair
1/2 cawan air pandan
1st air kapur
1/2st garam
beberapa titik perwarna merah...(tak letak pun sbb takde perwarna hijau...)
kelapa parut

air gulanya pula:

3 ketul gula melaka (saya guna seketul aje)
3sb gula
3 cwn air

cara-caranya:


  1.  beras di cuci dan direndam selama lebih kurang  3 jam,masukkan juga perwarna hijau (saya x masuk pun) dan jugak air kapur.kisarkan daun pandan bersama dgn 1/2 cawan air dan tapiskan airnya.kemudian toskan pulut dan masukkan pulut kedlm periuk nasi lepas tu masukkan santan dan air daun pandan.masak selama 30 minit..
  2. setelah masak angkat dan alaskan bekas 4 segi dgn daun pandan (saya x letak pun) ambil pulut dan tekan dgn plastik atau daun pisang. biarkan sejuk.kemudian ikut bentuk yg disukai.kemudian golek dlm kelapa parut...
  3. semasa pulut dlm rice cooker bolehlah sementara tu buat air gulanya..masukkan semua bahan dlm periuk,bila mendidih kecilkan api dan masak hingga agak lekat bila dah sejuk bolehlah dimakan..
sesiapa yang ingin mencuba silakanlah..
SELAMAT MENCUBA....




Selasa, 10 Mei 2011

konvoi amal maybank

konvoi amal maybank ini diadakan adalah untuk membantu mereka yang dalam kesusahan dan yang amat memerlukan bantuan seperti anak-anak yatim,orang-orang susah dan juga ibu tinggal....

semoga konvoi amal ini diberkati allah s.w.t....

konvoi amal yang akan datang akan dadakan di negeri sembilan...













hanger tudung

sesiapa yg berminat bolehlah hubungi saya....

tart nenas


tart nenas 100%  buttercup,untuk tempahan sila hubungi saya di no: 019-2380493

MENU TENGAHARI INI



hi-tea concorde in hotel with my best friends and family's

 
                                                        my best friend Cikgu Liza
                                                         makan time,makan sampai kenyang
                                                         my husband


                                                              auni alfa,asyraaf irfan
                                                         anak-anakku,seronoknya...